Przeprowadzenie starannej rekrutacji i wybranie najlepszych kandydatów spełniających wszystkie wymagane kryteria to nie wszystko. Często nie docenia się roli, jaką spełnia prawidłowe zarządzaniem zespołem. Tymczasem lider to osoba, która nadaje ton całej pracy. Głównym zadaniem lidera jest wydobycie tego, co najlepsze ze swoich podwładnych i przekucie tego na efekty. Jak tego dokonać?
Jak skutecznie motywować pracowników?
Jeśli nigdy nie pracowaliśmy na kierowniczym stanowisku lub nie mamy za sobą szkolenia dla menadżerów, często nie mamy pojęcia, od czego zacząć. Istnieją różne metody motywowania, zarówno negatywne, jak i pozytywne. Niestety, nie ma uniwersalnych rozwiązań — dobry lider wie, która metoda się najlepiej sprawdzi w danym przypadku. Warto także pamiętać, że oprócz motywowania środkami finansowymi równie skuteczne są motywatory pozapłacowe. Jakie to mogą być działania? Wbrew pozorom już drobne zmiany mogą pomóc, by zmienić podejście pracownika do wykonywanych zadań. Dla wielu pracowników ważna jest samodzielność i większa autonomia w podejmowanych decyzjach. Równie istotne jest natychmiastowa informacja zwrotna i udzielenie pochwał publicznie przy reszcie zespołu. Docenianie pracowników za dobrze wykonaną pracę to często niedoceniany bardzo skuteczny motywator.
Jakie style zarządzania zespołem możemy wyróżnić?
Choć cel jest wspólny — czyli sprawnie działający zespół złożony ze zmotywowanych pracowników — to drogi prowadzące do niego mogą być różne. Wśród najczęściej spotykanych wymieniamy:
- styl dyrektywny (gdzie pracownik jest ściśle kontrolowany i działa dokładnie według wskazówek swojego przełożonego)
- styl trenerski (pracownik powinien uczyć się na własnych błędach i wychodzić ze swojej strefy komfortu, rolą lidera jest zachęcanie go do samodzielnego działania)
- styl wspierający (pracownicy znają w dużej mierze swoje obowiązki i nie potrzebują wskazówek. Lider służy w tym momencie jedynie jako pomoc w razie kryzysu i motywuje do pracy)
- styl delegujący (pracownicy wykonują swoje zadania całkowicie samodzielnie i niejednokrotnie wiedzą lepiej od szefa, jak sobie z nimi radzić. Rolą przełożonego jest jedynie nadawanie ogólnego kierunku działaniom i czuwanie z dystansu)
Każdy styl ma swoje wady i zalety, dlatego warto zaznajomić się z każdym z nich, by wiedzieć, jak dobrać styl zarządzania do konkretnego zespołu.