Konflikty pokoleń istnieją od zawsze. Problem, kiedy starsze pokolenia nie potrafią porozumieć się z młodymi ludźmi, nie jest nowy, jednak ze względu na dynamiczny rozwój nowoczesnych technologii przepaść pomiędzy kolejnymi generacjami staje się coraz większa. Tym trudniejsze staje się zadanie stojące przed wszystkimi firma zajmującymi się komunikacją marki oraz potencjalnymi pracodawcami. Jak trafić z przekazem marketingowym do przedstawicieli pokolenia Z i jak komunikować się z pracownikami należącymi do tego pokolenia?
Które osoby zaliczają się do pokolenia Zet?
Nie ma jednej określonej definicji generacji Z. Według większości źródeł do „zetek” zaliczamy osoby urodzone po roku 1994/95, chociaż niektórzy zaliczają do nich również osoby urodzone po roku 1990. Innym określeniem, z którym możemy się spotkać, jest „post-millenialsi”. Jako pierwsze pokolenie dorastali już otoczeni najnowszą technologią, ze stałym dostępem do Internetu. Od najmłodszych lat są aktywni w social mediach. Chociaż wielu przedstawicieli pokolenia baby boomers i millenialsów zazdrości im dorastania w czasach względnego dobrobytu, paradoksalnie młodzi ludzie muszą borykać się z innymi problemami. Wiele osób pokolenia post-millenialsów musi mierzyć się z ogromną konkurencją na rynku pracy. Kolejnym źródłem presji jest wpływ mediów społecznościowych i ich stała obecność w codziennym życiu pokolenia Z. Nie bez powodu coraz częściej mówi się o takich zjawiskach jak FOMO (Fear of missing out), fonoholizm czy Phantom Vibration Syndrome, które mają bardzo destrukcyjny wpływ na zdrowie psychiczne.
Świat komunikacji pokolenia Z — jak do nich trafić?
Głównym problemem, z którym mierzą się zwłaszcza firmy marketingowe, kierujące swój przekaz do młodych ludzi, jest konieczność zmiany kanałów komunikacji. Styl życia pokolenia Z różni się znacząco od ich poprzedników. Chociaż wszyscy przedstawiciele trzech pokoleń korzystają z mediów społecznościowych, każda grupa ma inne przyzwyczajenia konsumenckie. Social media to najważniejsze pole działań marketingowych, jednak nie każda platforma pełni taką samą funkcję. W przeciwieństwie do np. pokolenia baby boomers Facebookiem posługują się niemal wyłącznie do komunikacji oficjalnej (czyli np. w sprawach uczelnianych czy służbowych). Jako bezpośrednie komunikatory służą Whatsapp i Messenger, podczas gdy Instagram odgrywa rolę podczas budowania wizerunku. Środki komunikacji jak radio, telewizja czy prasa tracą na znaczeniu. Generacja Z większość swoich działań podejmuje w sieci. Robi zakupy online, szuka informacji i praktycznie nie rozstaje się ze swoim smartfonem. Świat online ma takie samo znaczenie jak rzeczywistość poza Internetem.
Język komunikacji generacji Z
Kolejną grupą oprócz marketingowców, napotykającą się na trudności we współpracy z post-millenialsami, są ich pracodawcy. Jaki styl komunikacji sprawdzi się najlepiej w przypadku pokolenia Z?
Młodzi ludzie cenią sobie zwięzły i przejrzysty język komunikacji, chętnie korzystają przy tym z multimediów. Preferowanym kanałem komunikacji są media społecznościowe lub rozmowy wideo – liczy się szybkość kontaktu. Bardzo ważny jest feedback, który powinien być szybki i konstruktywny. W rekrutacji pomaga z pewnością obecność w nowoczesnych kanałach social media jak Tik-Tok, które są dla młodych ludzi często źródłem informacji. Kolejnym ważnym aspektem do zrozumienia pokolenia Z jest zaakceptowanie, że nie przywiązują się jak poprzednie pokolenia do pracodawcy. W razie problemów zmiana pracy przychodzi im z łatwością. Równie ważne jak wynagrodzenie jest umożliwianie ciągłego rozwoju i angażowanie się w ciekawe projekty.