Zanim rozpoczniemy nawiązywać kontakty biznesowe z potencjalnymi partnerami z Dalekiego Wchodu, warto sobie uświadomić, że japońska i chińska kultura biznesu odbiega nieco od zwyczajów panujących w Europie. O czym należy pamiętać, by nie popełnić nieświadomie gafy i nie zrazić do siebie chińskich, bądź japońskich partnerów biznesowych?
Dlaczego warto ukończyć szkolenia dotyczące kultury biznesu panującej w Chinach oraz w Japonii?
Gdy nasze obowiązki służbowe wymagają od nas regularnych kontaktów z kontrahentami pochodzącymi z Państwa Środka lub z japońskimi partnerami biznesowymi, zapoznanie się z kulturą Dalekiego Wschodu i zwyczajami panującymi w relacjach biznesowych może się okazać bardzo pomocne. Jest to doskonały sposób nie tylko, by uniknąć nieporozumień wynikających z różnic kulturowych. Pozwala także pokonać naturalne skrępowanie, spowodowane przez brak pewności i nieznajomość obowiązujących zasad.
Które z zachowań chińskich partnerów mogą nam się wydać niezrozumiałe?
Rozpoczynając współpracę z nowym kontrahentem, należy sobie przede wszystkim uświadomić, jak w chińskiej kulturze biznesu ważny jest udział pośrednika podczas pierwszego spotkania. By prezentacja przebiegła prawidłowo, powinien w nim uczestniczyć jeszcze pośrednik, cieszący się szacunkiem jednocześnie przez stronę chińską i europejską, który je sobie nawzajem przedstawi.
Kolejnym ważnym krokiem jest przygotowanie sporej ilości dwujęzycznych wizytówek. Nasze europejskie imiona mogą przysporzyć partnerom chińskim równie wiele trudności, co nam język chiński. Pamiętając o tym, na wizytówce powinniśmy umieścić także nasze chińskie imię. Można wybierać imię alternatywne lub zapisując fonetycznie nasze prawdziwe imię i nazwisko. Oczywiście po zweryfikowaniu, co dane znaki oznaczają. Samo wręczanie wizytówki również jest istotne — kultura chińska wymaga, że podczas spotkania biznesowego należy wręczać ją i przyjmować dwoma rękami. Będąc w Chinach, należy pamiętać, że jako niestosowane zachowanie uchodzi poklepywanie po plecach czy całowanie kobiet w rękę. Równie negatywnie postrzegane są gwałtowna gestykulacja czy wykonywanie niekontrolowanych ruchów.
Co należy do japońskiej kultury biznesowej?
By wzbudzić zaufanie swoich przyszłych partnerów, konieczna jest znajomości chociaż podstawowych zasad, panujących w japońskim biznesie. Do budowania relacji biznesowych potrzeba wiele cierpliwości, na co warto przygotować się wcześniej i zrozumieć specyfikę danego kraju bądź regionu.
Po pierwsze na spotkanie należy przyjść dokładnie na ustaloną godzinę, nie wcześniej i nie później. W kulturze Japonii kluczową rolę odgrywają ukłony. Najlepiej ukłonić się pierwszym, bez inicjowania uścisku dłoni. Kolejnym aspektem, o którym nie należy zapominać, to strój. W japońskim biznesie strój nieformalny jest bardzo źle odbierany. Jednak ubieranie się zbyt elegancko do okazji również nie jest postrzegane w sposób pozytywny. Istotna jest kultura hierarchii relacji, dlatego warto bacznie obserwować swoich japońskich partnerów, by nie popełnić nietaktu.